- Покрокове керівництво з відкриття інтернет-магазину з нуля
- Виберіть відповідну нішу
- Що враховувати при виборі ніші для бізнесу?
- Проаналізуйте конкурентів
- Сайт інтернет-магазину
- Соціальні мережі
- Відгуки
- Знайдіть постачальників і оцініть маржинальність ніші
- Визначтеся з моделлю роботи
- Дропшипінг
- Власний склад
- Проаналізуйте цільову аудиторію
- Зареєструйте бізнес
- ФОП (фізична особа-підприємець)
- ТОВ (товариство з обмеженою відповідальністю)
- Зареєструйте домен
- Підключіть SSL-сертифікат
- Купите місце на хостингу
- На яких платформах можна відкрити свій онлайн-магазин?
- Магазин в Instagram
- Акаунт на маркетплейсі
- Власний сайт
- Конструктор сайтов
- CMS
- Що потрібно налаштувати на сайті до запуску інтернет-магазину?
- Основні елементи
- Масове завантаження товарів
- Системи для прийому оплати
- Способи доставки товару
- Аналітична система
- Який бюджет потрібно виділити на відкриття онлайн-магазину?
- Як отримати перших клієнтів після створення інтернет-магазину?
Інтернет-торгівля сьогодні стала дуже перспективним напрямком для бізнесу. З кожним днем з’являються нові підприємці, як початківці, так і досвідчені, які прагнуть організувати свій онлайн-магазин. Адже це надасть їм безліч шляхів виходу на динамічно зростаючий і прибутковий ринок онлайн-продажів з майже нульовими витратами.
Дійсно, інтернет-комерція в Україні за останні роки зробила справжній прорив. Кожен житель країни оцінив зручність онлайн-замовлень — економію часу, величезний вибір, доступні ціни. А бізнесу інтернет-торгівля дає охоплення найширшої аудиторії без зайвих витрат на оренду приміщень і особистий штат співробітників.
Однак кожного бізнесмена лякають питання — як відкрити свій інтернет-магазин, які саме інвестиції потрібні, як не повторити чужих помилок на ринку? Адже конкуренція в цій сфері неймовірно велика, а ціна прорахунків — втрата часу, грошей і сил.
Скільки дзвінків і продажів я отримаю замовивши у Вас контекстну рекламу?
Мені потрібно порахувати конверсію мого сайту Описати
завдання
у заявці
Розрахувати потенційний прибуток від реклами Калькулятор
контекстної реклами Гугл
Насправді, відкрити прибутковий онлайн-майданчик цілком реально, якщо дотримуватися чіткого покрокового плану. Саме для Вас ми і написали цю інструкцію з відкриття інтернет-магазину. У ній ми детально розповімо, з чого почати його створення, як правильно все оформити, які нюанси врахувати.
Покрокове керівництво з відкриття інтернет-магазину з нуля
Як показує статистика, тільки 30% онлайн-майданчиків продовжують існувати через 2-3 роки після першої появи. А щоб Ваша торгова площадка не просто утрималася на плаву, але і стала повноцінним бізнес-інструментом, що приносить стабільний прибуток, доведеться провести серйозну підготовчу роботу. Саме тут і знадобиться керівництво по відкриттю інтернет-магазину.
Виберіть відповідну нішу
Це те, що саме Ви будете продавати. Від цього вибору багато в чому залежить успіх Вашого підприємства. Як же знайти дійсно перспективну нішу? Ось кілька ефективних варіантів:
- Спирайтеся на свій досвід і коло спілкування. Задумайтеся, з якими проблемами і потребами стикаєтеся Ви самі або Ваші знайомі. Можливо, саме ці запити можна задовольнити, надаючи товари певного виду. Досвід у сфері стане серйозним плюсом, адже Ви вже розумієте продукт, проблеми клієнтів і їх особливості.
- Слідкуйте за трендами. TikTok, Instagram, YouTube щодня демонструють нові продукти, які миттєво набирають популярність завдяки інфлюенсерам і челенджам. Те, що «вистрілює» в соціальних мережах, часто стає хітом і за їх межами.
- Подивіться на «полиці» і бестселери великих маркетплейсів. Це можуть бути Rozetka, Prom, Amazon, Etsy. Зверніть увагу на речі, що мають багато коментарів і хороші рейтинги — це вірна ознака стабільного інтересу. Часто навіть самі маркетплейси надають аналітику і добірки топ-продажів.
- Вивчайте закордонні тренди та новинки. Тут на допомогу прийдуть Alibaba та Kickstarter. Ознайомтеся зі списками топових продуктів року на тематичних форумах. Так Вам вдасться бути на крок попереду всього ринку.
- Використовуйте Google Trends. Це потрібно для відстеження динаміки популярності запитів за товарними позиціями, що Вас цікавлять. Сервіс наочно покаже рівень інтересу інтернет-користувачів у балах від 0 до 100.
- Проаналізуйте частоту пошуку і попит. Це можна зробити за допомогою Keyword Planner і Ahrefs ― сервісів, що призначені для підбору ключових слів. Це дозволить зрозуміти, що саме шукають потенційні клієнти і які речі зараз в моді.
Що враховувати при виборі ніші для бізнесу?
Нижче ми навели корисні рекомендації:
- На самому початку рекомендуємо зупинитися на вузькоспеціалізованій тематиці. Це допоможе уникнути високої конкуренції і міцно зайняти свою нішу на ринку.
- Вибирайте товари, в яких Ви добре розбираєтеся. Глибокі знання стануть Вашим помічником у реалізації якісного обслуговування, яке полягає у миттєвому реагуванні на потреби клієнтів.
- Розгляньте продаж малогабаритних предметів. Це заощадить Ваші гроші на логістиці та зберіганні. Якщо Ви зупинитеся на великогабаритних речах, вивчіть всі особливості роботи з обраними маркетплейсами і, бажано, порадьтеся з іншими підприємцями в ніші.
- Враховуйте сезонність. Всесезонні товари забезпечать стабільні торги протягом року, що життєво важливо, коли Ви тільки починаєте свій шлях у світі онлайн-торгівлі.
- Віддавайте перевагу речам, що вимагають повторних покупок. Це допоможе сформувати лояльних «постійних клієнтів». Але не забувайте завжди стежити за якістю послуг, що надаються, і зворотним зв’язком від ЦА.
- Не зациклюйтеся на одній ніші. Відберіть найбільш перспективні, а потім ретельно проаналізуйте конкуренцію і попит в кожній з них. Так Ви зможете прийняти зважене остаточне рішення.
Проаналізуйте конкурентів
Тепер розберемо аналіз конкурентного середовища детальніше, адже саме з ним Ви зрозумієте силу Ваших суперників, які у них позитивні і негативні сторони, як вони залучають і утримують відвідувачів.
Сайт інтернет-магазину
Введіть у пошукові системи, наприклад Google, ключові запити за вашою нішею та оцініть топ-10 результатів. Особливо важливо, хто займає лідируючі позиції — великі маркетплейси чи вузькоспрямовані інтернет-магазини. Складіть список з 5-7 найбільш активних гравців ринку і створіть таблицю для зручності порівняння. У цій таблиці зафіксуйте наступну інформацію про кожного конкурента:
- Назва компанії, адреса сайту або профілю в соціальних мережах;
- Позиціонування та унікальна торгова пропозиція (УТП), яка виділяє їх серед інших;
- Асортимент товарів і цінову політику, щоб зрозуміти, на який сегмент ринку вони орієнтуються;
- Зручність взаємодії з сайтом (UX), включаючи простоту навігації, швидкість завантаження сторінок і загальне враження від дизайну;
- Канали залучення трафіку (органічний пошук, контекстна реклама, соціальні мережі тощо) та використовувані маркетингові інструменти;
- Репутацію сервісу, засновану на відгуках клієнтів і загальному сприйнятті бренду.
Пам’ятайте, що потенційні клієнти завжди порівнюють різні варіанти перед покупкою, тому краще провести це порівняння самостійно. Наприклад, оцінивши рівень комфорту при здійсненні покупок у конкурентів ― чи немає у них ускладненої реєстрації, прихованих платежів у кошику, незручної навігації ― Ви зможете організувати весь процес замовлення набагато простіше і комфортніше.
Додатково використовуючи Similarweb та подібні онлайн-системи, перевірте показники відвідуваності на конкурентних сайтах. Якщо хтось отримує тисячі відвідувачів на місяць — він старанно розвивається. Сотні відвідувань вкажуть на протилежне — тут низька ринкова активність.
Наявність у конкурентів органічного трафіку — вагомий привід задуматися про розробку контент-стратегії, запуск блогу, пошукову оптимізацію. Якщо ж приплив у них йде через рекламу, продумайте відповідний бюджет і на яке просування його витратити.
Соціальні мережі
Не менш важливо проаналізувати «ворожу» активність у соціальних мережах. Подивіться, скільки у них підписників, яка частота публікацій, залученість користувачів (лайки, коментарі, згадки). Це дасть розуміння, чи ефективно конкуренти використовують соцмережі для просування.
Вивчіть їхні маркетингові кампанії через Meta Ads Library. Які використовуються рекламні об’єкти, пропозиції, тональність комунікації з ЦА. Конкуренти постійно запускають нову рекламу — попит у ніші присутній, і вони успішно його монетизують.
Відгуки
Прочитайте відгуки про конкурентів у Google «Мій бізнес» та тих самих соціальних мережах. Особливу увагу приділіть негативним коментарям — вони вкажуть на промахи Ваших суперників на ринку. Часті скарги на проблеми з банками, низьку якість послуг, поганий досвід спілкування з менеджерами — це Ваш шанс перевершити конкурентів і завоювати лояльність ринку.
Для цього підключіть оперативну підтримку, відстеження статусів доставок, автоматизуйте повідомлення для замовників. Ці, здавалося б, прості кроки дозволять створити образ професійного і клієнтоорієнтованого онлайн-магазину.
Знайдіть постачальників і оцініть маржинальність ніші
Це зіграє свою роль, коли інші будуть продавати з мінімальною націнкою або закуповувати за завищеною ціною і недооцінювати витрати. Ви зможете уникнути цих помилок і залишатися у вигідному становищі.
Для кожного обраного торгового напрямку спробуйте знайти 3-5 можливих постачальників. Знайти їх ви можете де завгодно ― в інтернет-каталогах, на оптових ринках, закордонних майданчиках (наприклад, Alibaba).
Під час спілкування з потенційними постачальниками запитуйте таку інформацію:
- Сертифікати на продукцію. Це просто обов’язково для речей, які повинні залишатися безпечними для здоров’я, наприклад, одноразового посуду. Сертифікати підтвердять відповідність продукції необхідним стандартам якості.
- Мінімальний і максимальний обсяг партій. Ці дані знадобляться для розрахунку необхідних складських площ і оборотних коштів на закупівлю та логістику.
- Можливі способи та терміни доставки продукції. Так Ви зможете планувати поставки на Ваш склад і подальшу відправку покупцям.
- Умови гарантійного обслуговування. Цей момент є критичним для запобігання форс-мажорних ситуацій та забезпечення якісного обслуговування відвідувачів.
- Можливість надання описів і фотографій. Якісний контент стане важливою ланкою для швидкого запуску сайту і грамотного оформлення Вашої онлайн-вітрини.
Всі отримані дані зводьте в єдину таблицю, щоб було легше порівнювати пропозиції від різних постачальників. Далі можна переходити до розрахунку приблизної маржинальності кожної ніші. Тут враховуйте не тільки закупівлю, але і всі супутні витрати — доставку, пакувальні матеріали, комісії, витрати на рекламу. Тільки так можна зрозуміти реальну собівартість одного замовлення.
Припустимо, оптова вартість килимка для мишки — 200 грн., перевезення до Вас — 10 грн., підготовка до відправки замовнику — 15 грн., комісія — 5 грн., витрати на залучення одного покупця (CPA) — 50 грн. У підсумку собівартість складе 280 грн. При роздрібній ціні в 400 грн. маржа буде дорівнювати 120 грн. (30%). Це гідний показник для роздрібної онлайн-торгівлі.
Але не ігноруйте можливі повернення, витрати на онлайн-підтримку, акції та інші «незначні» витрати. Якщо не прорахувати всю економіку до запуску, шанси на виживання будуть невеликі.
Орієнтуйтеся на маржинальність як мінімум у 25-30%. При менших значеннях велика ймовірність піти в мінус після сплати податків, повернень і надання знижок. Враховуйте габарити і вагу речей, шанси повернень (наприклад, в сегменті одягу вони великі), надійність постачальника (чи зможе він забезпечити обсяги при зростанні продажів).
Визначтеся з моделлю роботи
Перш ніж перейти до створення власного онлайн-майданчика, потрібно розібратися з його моделлю. Тобто вирішити, яким саме чином Ви плануєте здійснювати торги. В цілому існує два основні варіанти:
Дропшипінг
Дуже зручна бізнес-модель для веб-магазинів, особливо на старті. Її суть полягає в тому, що Ви не зберігаєте продавані товари у себе, а передаєте замовлення постачальнику, який сам відправляє їх безпосередньо замовникам. Нехай це звучить легко і вигідно на словах, але є й певні нюанси.
Головні переваги дропшиппінгу:
- Менше початкових вкладень. Вам не потрібно орендувати приміщення, закуповувати великі партії продукції, організовувати зберігання та облік. Ви замовляєте все у постачальника тільки після оплати покупцем.
- Зниження ризиків. Імовірність затоварювання або дефіциту набагато нижча, ніж при торгівлі зі своїм складом. Особливо якщо у Вас багато надійних постачальників.
- Широкий вибір. Можна реалізувати більший асортимент продукції без необхідності зберігати все фізично і заморожувати гроші в залишках. Досить просто працювати відразу з декількома постачальниками.
Але є у дропшиппінгу і мінуси:
- Нижча маржинальність. Стандартна закупівля за дропшипінгом дорожча, ніж при оптових замовленнях. Тому маржа тут відповідно буде меншою.
- Слабка передбачуваність термінів відправки. Ви залежите від постачальника і від того, чи чітко він дотримується домовленостей. Будь-які збої з його боку — це невдоволення Вашої аудиторії.
- Відсутність перевірок якості. Товари відправляються безпосередньо від постачальника, і Ви не можете особисто їх перевірити. Однак для окремих типів продукції візуальний контроль неможливий.
Шукайте перевірених партнерів з хорошою репутацією. Заздалегідь обговоріть всі умови співпраці — ціни, терміни відправлення, гарантії, процедуру повернення. Підпишіть контракт, де чітко пропишіть зони відповідальності.
Однак, навіть з дропшиппінгом, важливо продовжувати тримати руку на пульсі — контролюйте, як працює постачальник, аналізуйте зворотний зв’язок від клієнтів. Ідеально, якщо Ви зможете інтегрувати Ваші складські програми, щоб бачити реальні залишки і розбирати передачу замовлень.
Власний склад
У цьому випадку Ви повністю контролюєте наявність товарів, швидкість обробки та відправлення замовлень. Але й витрати будуть вищими — на оренду приміщення, обладнання, персонал, логістику.
Переваги такого підходу:
- Вища маржинальність. Закуповуючи товари оптом за зниженими цінами, Ви будете отримувати більше прибутку з кожної угоди.
- Швидкість доставки. Речі вже у Вас, упаковані та підготовлені до відправки. Це дозволяє істотно скоротити час від замовлення до отримання покупцем.
- Контроль якості. Ви можете особисто перевіряти товари кожної відправки. Це стане в нагоді для продуктів, де критичні зовнішній вигляд, комплектація, термін придатності.
Але тут є й зворотний бік:
- Необхідність пошуку та оренди відповідного приміщення. Воно повинно відповідати вимогам щодо площі, умов зберігання, транспортної доступності. А це додаткові витрати.
- Витрати на обладнання та персонал. Вам знадобляться стелажі, пакувальні матеріали, комп’ютерна техніка для обліку. Плюс зарплата співробітникам, які будуть приймати, пакувати і відправляти замовлення.
- Організація процесів. Потрібно налагодити облік товарів, обробку замовлень, що надходять, інвентаризацію, роботу з транспортними компаніями. На це потрібен час і ресурси.
На старті, можливо, розумніше буде торгувати за дропшиппінгом або з відповідальним зберіганням у постачальника. А при зростанні онлайн-магазину поступово переходити на зберігання у власних складах.
Проаналізуйте цільову аудиторію
Визначивши нішу, не буде зайвим зрозуміти, на кого буде орієнтований Ваш сервіс. Перш ніж починати, задайте собі ключове питання ― хто мій ідеальний покупець?
Припустимо, Ви вирішили продавати дитячі товари. Тут потрібно залучати батьків. Заглиблюючись, можна припустити, що найчастіше покупки для дітей роблять мами у віці 25-35 років. Саме на цю категорію і варто орієнтуватися в першу чергу.
Ретельний аналіз ЦА та складання детального клієнтського портрета дозволяють:
- виявити потреби та тригери аудиторії;
- розробити привабливий дизайн і контент;
- налаштувати ефективну рекламу.
В ідеалі розділіть ЦА на сегменти, складіть портрети типових представників кожної групи, пропрацюйте їх шлях від першого контакту до покупки. Так Ви знайдете не тільки основну категорію, але і потенційні групи, які також можна залучити. Отримані дані ляжуть в основу рекламних кампаній, унікальної торгової пропозиції, маркетингових офер.
Але не зациклюйтеся тільки на головній ЦА. Щоб охопити максимум клієнтів, враховуйте також непряму, широку і вузьку аудиторії. Для кожної з них потрібно сформулювати своє персоналізоване повідомлення.
Наприклад, для веб-магазину весільних суконь основа — наречені. Але опосередкованими часто стають мами, подруги, сестри, які радять і допомагають з вибором. Широка аудиторія — всі дівчата, які планують весілля. А вузька — ті з них, хто шукає певний фасон і колір, можливо, пряме біле плаття з мереживним верхом.
Щоб зацікавити кожну з цих груп, знадобляться різні гачки та посилки. Продумайте, які потреби та бажання характерні для представників основної, непрямої, широкої та вузької аудиторій. Відобразіть це в текстах, візуалі, рекламних офферах.
Зареєструйте бізнес
Коли Ви вже продумали концепцію, визначилися з нішею і знайшли надійних постачальників, час легалізувати свій бізнес. У нашій країні реєстрація бізнесу досить проста, але вимагає уважності і розуміння деяких нюансів.
Перший крок ― вибір організаційно-правової форми. У нашій країні найбільш поширені два варіанти:
ФОП (фізична особа-підприємець)
Цей варіант — оптимальний вибір для малого та середнього бізнесу, особливо на старті. Реєстрація тут проста і швидка — її можна здійснити онлайн через портал «Дія». Ця форма передбачає мінімум бюрократичних процедур і лояльне оподаткування. Більшість онлайн-магазинів в Україні починають свою діяльність саме як ФОП 2 або 3 групи.
Плюси:
- легкість реєстрації та ведення обліку;
- можливість користуватися соціальними гарантіями;
- невисокі податки.
Мінуси:
- невеликий перелік видів діяльності;
- відсутність статусу юридичної особи;
- відповідальність нести власним майном.
ТОВ (товариство з обмеженою відповідальністю)
Створено для великих проектів, колективних підприємств, бізнесів із залученням інвестицій. Вимагає статутного капіталу (від 1 грн), учасників (мінімум 1) і директора. ТОВ може обрати загальний спосіб оподаткування або єдиний податок (3-4 група).
Скільки дзвінків і продажів я отримаю замовивши у Вас контекстну рекламу?
Мені потрібно порахувати конверсію мого сайту Описати
завдання
у заявці
Розрахувати потенційний прибуток від реклами Калькулятор
контекстної реклами Гугл
Переваги:
- статус юридичної особи;
- відповідальність учасників тільки в межах їхніх часток;
- можливість залучати інвестиції та партнерів.
Мінуси:
- більш складна реєстрація та адміністрування;
- обов’язкова бухгалтерська звітність;
- високі ризики перевірок.
Вибір між ФОП і ТОВ залежить від Ваших масштабів, кількості засновників, планів розвитку. Ретельно зважте всі за і проти. Якщо потрібно, порадьтеся з юристом або бухгалтером.
Враховуйте специфічні вимоги до інтернет-торгівлі. Зокрема, дотримуйтесь закону «Про захист прав споживачів», підготуйте оферту та політику конфіденційності на сайті. З 2022 року в ряді випадків потрібно і зовсім використовувати РРО (реєстратори розрахункових операцій).
Для зручності ведення обліку та підготовки звітності рекомендуємо з самого початку налаштувати облік продажів через спеціальну програму. Це спростить фіксацію замовлень, платежів та взаємодію з податковою.
Зареєструйте домен
Доменне ім’я — це унікальна адреса будь-якого веб-сайту. Добре, якщо воно збігається з назвою бренду або близьке до неї. Так людям буде простіше запам’ятати і знайти Вас. Для вибору домену рекомендуємо:
- Віддавати перевагу коротким і запам’ятовуються іменам (оптимально — до 10 знаків);
- Якщо назва бренду занадто довга, скоротіть її, використовуйте абревіатуру або співзвучні слова;
- Використовувати в написанні латиницю — вона універсальна і буде коректно відображатися в будь-яких браузерах і навіть ОС;
- Перевірити унікальність обраного імені, щоб уникнути збігів і конфліктів з уже існуючими платформами та торговими марками.
Також визначтеся з доменною зоною. Якщо Ви плануєте торгувати локально (в межах певного міста або регіону), можна використовувати домен з відповідним географічним покажчиком, наприклад, .kh.ua для Харкова. Якщо плануєте охопити всю Україну, підійдуть національні .ua або .com.ua. Для міжнародної торгівлі оптимальний просто .com.
Купувати домен в ідеалі варто у того ж реєстратора, де оплачуєте хостинг. Так буде простіше контролювати платежі і продовжувати реєстрацію. При оформленні вказуйте достовірні дані про себе як власника (фізособа, юрособа або ФОП). Це потрібно на випадок втрати доступу — Вам знадобиться підтвердити свої права на домен.
Після реєстрації та оплати Ви отримаєте доступ до панелі управління доменом. Тепер можна прив’язувати його до хостингу і налаштовувати новий онлайн-магазин.
Підключіть SSL-сертифікат
Безпека — запорука довіри покупців. Тому обов’язково подбайте про підключення SSL-сертифіката. Він забезпечить шифрування даних, що передаються між сайтом і користувачем.
Як правило, вистачає безкоштовного Let’s Encrypt, який можна активувати через панель управління хостингом. Після установки перевірте, що все працює, як належить:
- сайт відкривається за протоколом https://;
- в адресному рядку браузера відсутні попередження про небезпечне з’єднання;
- при введенні http-адреси повинен спрацьовувати редирект на https-версію.
Правильно налаштований SSL-сертифікат не тільки захистить дані Ваших клієнтів, але й позитивно вплине на SEO. Пошукові системи, зокрема Google, віддають перевагу в ранжуванні платформам із безпечним з’єднанням.
Купите місце на хостингу
Хостинг — це місце на сервері провайдера, де будуть фізично розташовуватися файли та база даних Вашої платформи. Грубо кажучи, це оренда дискового простору та обчислювальних потужностей.
Після придбання хостингу до нього потрібно прив’язати доменне ім’я. Це допоможе відкривати сайт за потрібною адресою. Коли налаштування завершено, доступ до хостингу можна передати розробнику для безпосереднього написання Вашого сайту.
На яких платформах можна відкрити свій онлайн-магазин?
Отже, після того як Ви визначилися з напрямком і ЦА, час вибрати платформу, на якій все буде працювати. Це впливає на подальший успіх Вашого бізнесу. Тому до цього питання варто підійти максимально відповідально.
Сучасний ринок пропонує різні сервіси, за допомогою яких можна відкрити онлайн-магазин. Кожен з них має свої переваги та недоліки. Давайте розглянемо основні сервіси, які підійдуть як для підприємців-початківців, так і для тих, хто вже має досвід в електронній комерції.
Магазин в Instagram
Ця соціальна мережа може стати чудовою основою для онлайн-магазину, особливо якщо ваша цільова аудиторія нею користується. Щоб розпочати торгівлю через Instagram, просто створіть бізнес-аккаунт. Ця опція доступна в налаштуваннях. Знайдіть «Перейти на бізнес-аккаунт» і вкажіть тип вашого бізнесу.
Наступний крок — грамотно заповнити та налаштувати профіль:
- Додайте опис, що розкриває суть Вашого веб-магазину, та аватар із впізнаваним логотипом. Якщо у Вас є додаткові ресурси (сайт, лендінг, форма замовлення), обов’язково вкажіть на них посилання, використовуючи мультипосилання в описі профілю.
- Опублікуйте мінімум 15 постів до початку просування. Вони повинні дати користувачам чітке уявлення про Вас. Перше враження є надзвичайно важливим, тому підійдіть до створення контенту відповідально.
- Підключіть Instagram Shopping у розділі «Компанія». Цей інструмент спростить процес торгів, дозволяючи групувати продукти, відстежувати статистику та створювати додаткові мітки.
Старт в Instagram — це простий і бюджетний спосіб розпочати онлайн-продажі. Однак для досягнення високих результатів знадобляться час і зусилля.
Акаунт на маркетплейсі
Маркетплейси, до яких відносяться Rozetka і Prom, є повноцінними майданчиками для розміщення оголошень і торгівлі. Вони ідеально підходять для старту онлайн-бізнесу, оскільки не вимагають витрат. Ви можете відразу зосередитися на просуванні своїх продуктів, використовуючи вже наявний трафік маркетплейсу.
Однак враховуйте, що тут є свої нюанси. Перш за все, доведеться укласти контракт з майданчиком, для чого потрібно відкрити юридичну особу з відповідними КВЕДами.
Також маркетплейси встановлюють власні правила оформлення товарних карток, яких потрібно неухильно дотримуватися. Наприклад, Rozetka надає детальний гайд із 14 пунктів, що регламентує всі аспекти — від текстового опису до ракурсів фотографій. Дотримання цих правил займе деякий час, але це обов’язково для успішного проходження модерації.
Після схвалення карток, вони відразу з’являться в пошуковій видачі маркетплейсу. Далі йде організація всієї роботи. Найміть менеджерів для обробки заявок, консультування покупців і контролю платежів, а також комплектувальників для збору і відправки замовлень.
Важливо! Маркетплейси зазвичай беруть комісію і мають обмеження щодо налаштування Вашої сторінки під індивідуальні потреби. Але ці недоліки компенсуються простотою, економією на початкових витратах і доступом до великої аудиторії. Грамотний підхід до маркетплейсів дозволить Вам запустити онлайн-продажі і з часом масштабуватися.
Власний сайт
Якщо Ви хочете отримати максимальну свободу, то єдине правильне рішення — створити інтернет-магазин з нуля. Існує два основних способи — використання CMS або спеціалізованого конструктора. Розглянемо обидва варіанти.
Конструктор сайтов
Конструктори підійдуть тим, хто хоче запустити простий сайт без спеціальних технічних знань. По суті, це вже готова площадка, де можна вибрати вподобаний шаблон дизайну і, якщо потрібно, змінити розташування деяких блоків. За допомогою конструктора можна створити базовий веб-ресурс буквально за пару днів.
Однак у цього підходу є обмеження. Конструктори мають закритий код, що не дозволяє вносити зміни та додавати функціонал, який не передбачили розробники. Якщо в подальшому Вам буде потрібно доповнити функціонал онлайн-магазину або кастомізувати дизайн, то з конструктором це буде проблематично.
CMS
Якщо Ви хочете отримати гнучкість і реальні способи масштабування, то варто придивитися до CMS. Так називають системи управління контентом. Вони вимагають певних знань у веб-розробці (php, html, css, js), але при розумному підході мають майже необмежений потенціал для розвитку Вашого онлайн-бізнесу.
Сьогодні існує величезний перелік CMS, що відрізняються за ціною, функціоналом і якістю. Вибираючи платформу, орієнтуйтеся на свої потреби. Рекомендуємо такі CMS:
- Opencart. Безкоштовний і дозволяє створити сайт без фінансових витрат. Однак, щоб досягти необхідної функціональності, потрібно самостійно встановлювати і налаштовувати плагіни. Це призведе до уповільнення роботи, збоїв при завантаженні онлайн-сторінок і проблем з SEO-оптимізацією. Opencart вимагає доопрацювання і додаткового вивчення для ефективного використання.
- Хорошоп. Українська платформа з величезною базою шаблонів. Серед переваг — зручний інтерфейс, підтримка української мови, робота з місцевими системами доставки та оплати, а також безкоштовний SSL-сертифікат. Хорошоп адаптує інтерфейс усіх сторінок під різні типи пристроїв і навіть надає 7 днів для безкоштовного тестування.
- Shopify. Визнаний світовий лідер серед платформ для інтернет-торгівлі, що працює в 175 країнах. Shopify пропонує величезний перелік можливостей, дизайнів та інтеграцій, що підходять для бізнесу будь-якого масштабу. Платформа також розробила Shopify Payments, що дозволяє приймати платежі без комісій. Перед покупкою можна протестувати Shopify безкоштовно протягом 14 днів.
- WooCommerce. Безкоштовний плагін, який перетворює розробки з WordPress на повноцінний онлайн-магазин. WooCommerce пропонує різноманітні теми, розширення та налаштування для різних сфер діяльності. Плагін підтримує різні способи оплати та доставки, інтегрується з сервісами аналітики, маркетингу та CRM. Щоправда, для роботи тут обов’язковий власний хостинг і домен.
- Magento. Потужна CMS, яка завоювала популярність як в Україні, так і за кордоном. Вона відмінно підходить для онлайн-ресурсів з високим навантаженням і складним функціоналом. Головні переваги — вибір опцій налаштування та висока продуктивність. Єдине, що може зіпсувати враження, — це вартість ліцензії, підвищені вимоги до хостингу та нестача фахівців для якісного налаштування.
Що потрібно налаштувати на сайті до запуску інтернет-магазину?
Отже, Ви вибрали платформу і готові відкрити інтернет-магазин з нуля. Але перед відкриттям переконайтеся, що всі ключові елементи налаштовані і функціонують коректно. Давайте розглянемо основні моменти, на які варто звернути увагу.
Основні елементи
- Логотип. Це ключовий елемент впізнаваності Вашого бренду. Продуманий і запам’ятовується логотип дозволить Вам виділитися, особливо якщо Ваша назва містить поширені слова (наприклад, «Спецодяг»). Приділіть увагу візуальному оформленню логотипу, щоб він легко запам’ятовувався і асоціювався саме з Вами.
- Меню. Зручна навігація — запорука комфортного користувацького досвіду. Якщо Ваш сайт складається з декількох сторінок, продумайте структуру меню. Відвідувачі повинні легко знаходити потрібні розділи, інформацію про доставку та оплату, а також способи зв’язатися з Вами. Грамотно організоване меню спростить шлях людини по онлайн-платформі та підвищить шанси на здійснення замовлення.
- Контакти. Розмістіть контактну інформацію на видному місці, наприклад, у шапці. Вкажіть номер телефону, email та посилання на соціальні мережі, якщо ведете там акаунти. Так люди зможуть зв’язатися з Вами для уточнення деталей або вирішення питань, що виникли. Доступність та відкритість підвищують довіру ЦА.
- Онлайн-чат. Це ефективний інструмент для оперативної комунікації. Користувачі зможуть задати питання, що їх цікавлять, прямо на сторінці продукту, який їх зацікавив. Такий підхід економить їх час і збільшує ймовірність здійснення замовлення. Щоб люди знали про наявність чату, додайте відповідне повідомлення на кожній сторінці. І не забудьте виділити співробітника для своєчасної обробки звернень.
- Відгуки. Реальні відгуки — потужний соціальний доказ якості Ваших послуг. Якщо у Вас вже є успішно виконані замовлення, попросіть задоволених клієнтів залишити відгук на сайті. Щирі коментарі та високі оцінки зміцнять Вашу репутацію і допоможуть потенційним замовникам прийняти рішення на Вашу користь. Тому додайте розділ з відгуками і заохочуйте людей ділитися своєю думкою.
Масове завантаження товарів
Щоб заощадити час і сили на додаванні продукції на сайт, рекомендуємо використовувати масове завантаження замість ручного введення. Це особливо актуально, якщо Ви співпрацюєте з постачальниками, у яких вже є каталоги продукції. Для масового завантаження можна скористатися спеціальними плагінами або вбудованими інструментами CMS. Вони надають кілька способів імпорту:
- Завантаження з файлу. Ви можете підготувати файли в поширених форматах (csv, xls, yml тощо), що містять основні дані (назву, опис, ціну, зображення). Потім ці файли імпортуються, автоматично створюючи картки товарів на веб-ресурсі. Тільки врахуйте, що деякі специфічні опції та складні параметри часто передаються некоректно. Їх доведеться доповнити вручну.
- Вивантаження з CRM. Якщо Ви ведете облік в CRM-системі, можна налаштувати автоматичну синхронізацію. Це більш структурований підхід, але він також може давати збої при великому обсязі даних (від 10 000 позицій). Також такий метод зазвичай повільніший за стандартний імпорт з файлу.
Вибирайте спосіб масового завантаження виходячи з особливостей Вашого списку товарів і технічної складової CMS. Протестуйте імпорт на невеликому обсязі даних, щоб переконатися в коректній передачі інформації. Можете також доопрацювати картки товарів вручну.
Системи для прийому оплати
Вашим відвідувачам важливо надати способи оплати, бажано, як готівкою при отриманні (накладений платіж), так і безготівковою передоплатою на картку або розрахунковий рахунок.
Для прийому онлайн-платежів найчастіше використовуються системи еквайрингу та платіжні шлюзи. Перший забезпечує безпечний переказ коштів на рахунок продавця. Однак домовитися з еквайером вдасться виключно у вигляді юридичної особи, і сам процес оформлення займає до 24 годин.
На українському ринку представлено безліч платіжних систем:
- LiqPay від ПриватБанку. Ідеальний варіант для ФОП, які мають рахунок у ПриватБанку. Використання системи коштує 2,2-2,75%.
- WayForPay. Зручна платіжна система для маркетплейсів, продажу квитків і курсів в режимі онлайн. Комісія за транзакції — 2,5%.
- Portmone. Відома система з широким функціоналом та інтеграцією з різними платформами.
- Еквайринг від monobank. Просте і швидке рішення для прийому платежів з конкурентними тарифами.
- Stripe. Платіжна система, орієнтована на роботу з іноземними клієнтами, що підтримує безліч валют і способів оплати.
Крім того, рекомендуємо розглянути оплату через електронні гаманці, наприклад PayPal, Masterpass, Paymentwall. Вони зручні для користувачів, оскільки дозволяють здійснювати платежі незалежно від країни перебування. Однак візьміть до уваги, що виведення коштів з електронних гаманців буває проблематичним і обмеженим за сумою або періодичністю.
Способи доставки товару
Щоб не втрачати клієнтів через невідповідні способи отримання замовлення, надайте їм можливість вибору з декількох варіантів. Найпопулярніші опції доставки в Україні:
- Кур’єрська доставка, включаючи власну службу кур’єрів. Це зручно для людей, які хочуть отримати замовлення особисто в руки де і коли забажають.
- Самовивіз з магазину, складу або пункту видачі. Підійде тим, хто вважає за краще забрати покупку самостійно і заощадити на доставці.
- Поштові сервіси та служби доставки. Співпраця з надійними операторами розширить географію Вашої торгівлі та допоможе відправляти замовлення навіть у віддалені регіони країни.
Як Ви визначитеся з відповідними службами доставки і укладете договори, залишиться інтегрувати їх модулі. Зазвичай це робиться простим вставленням коду.
У нас популярними партнерами в сфері інтернет-торгівлі часто стають Нова Пошта, Укрпошта, Міст Експрес і Делівері. Всі вони пропонують також послуги міжнародної доставки. Так, Нова Пошта має формат «Глобал» для країн ЄС і США, Міст Експрес — «Shop Service myMeest», а Укрпошта входить до Всесвітнього поштового союзу і може здійснювати доставки в інші держави за підтримки 192 міжнародних операторів.
Аналітична система
Вона допоможе регулярно відстежувати ключові метрики, тестувати зміни на сайті та підвищувати його ефективність. Ось які інструменти слід впровадити в першу чергу:
- Google Analytics. Служить для безкоштовного вимірювання поведінки користувачів, Вашого трафіку та доходу. Дозволяє дійсно зрозуміти, хто Ваша ЦА, як ці люди до Вас приходять, що роблять, як приходять до конвертації.
- Search Console від Google. Безкоштовна перевірка видимості онлайн-сторінок у видачі пошуку однойменного інтернет-гіганта для поліпшення Ваших показників. Тут можна знаходити і усувати помилки, оптимізувати веб-сторінки під мобільні пристрої, прискорювати їх завантаження, індексувати і аналізувати ключові слова, посилання і рейтинг.
- Facebook Pixel. Код для відстеження дій ЦА на сайті та у Facebook. Він стане в нагоді для створення цільових аудиторій рекламних кампаній, вимірювання їх показників та подальшої дооптимізації під конверсії та ремаркетинг.
- Hotjar. Також аналізує дії користувачів, застосовуючи теплові карти, записи сесій, опитування та форми зворотного зв’язку. Він покаже, що подобається або не подобається відвідувачам, як вони взаємодіють з контентом і що впливає на їхнє рішення про покупку.
Який бюджет потрібно виділити на відкриття онлайн-магазину?
Бюджет тут залежить від багатьох факторів. Зараз розберемо основні статті витрат, щоб Ви могли спланувати свої інвестиції.
- Домен і хостинг. Річна оплата тут часто не перевищує $40. А підключення займає всього 10-15 хвилин. Так що для початку це зовсім невеликі гроші.
- Розробка. Примітивний конструктор сайтів з щомісячною оплатою від $10. Готовий шаблон на популярній CMS з невеликими доопрацюваннями обійдеться в $550-600. А індивідуально розроблений UI вийде в $2000-3000 і більше.
- Наповнення. Послуги копірайтера для написання текстів коштують від $1 за позицію. Сума варіюється від кількості позицій, обсягу роботи і навіть редагування фото. На першому етапі можна обійтися мінімумом, а потім доповнювати.
- Закупівля. Залежно від категорій, знадобиться від $500. Точну суму складно назвати — тут впливають попит і динаміка продажів. Оптимізувати цей пункт допоможе дропшипінг.
- Реклама. Мінімальний бюджет на маркетинг — від $200 на місяць. Але чим він більший, тим краще. Особливо тільки при запуску бізнесу, коли обов’язково потрібно заявити про себе.
Це приблизні цифри, оскільки вартість розробки та запуску не є універсальною. Розплануйте все на найближчі півроку з урахуванням не тільки розробки, але й подальшого розвитку та маркетингу.
Перші місяці рідко бувають прибутковими, тому підготуйте фінансовий резерв. Вкладайте в розширення асортименту і покриття поточних витрат. Але при грамотному підході і стартовому капіталі вже через півроку Ви вийдете на чистий прибуток.
Як отримати перших клієнтів після створення інтернет-магазину?
Щоб залучити покупців і нарешті заробляти, Ви зобов’язані займатися маркетингом. Отримати перших відвідувачів Вам дозволять основні канали просування:
- SEO (пошукова оптимізація). Це комплексний підхід, орієнтований на поліпшення позицій Вашого сайту у видачі Google та подібних пошукових систем. Включає технічну оптимізацію (поліпшення завантаження сторінок, безпеки, адаптацію під мобільні пристрої), роботу з контентом (унікальними і корисними текстами, ключовими словами і метатегами) і зовнішні фактори (отримання посилань з авторитетних ресурсів, управління репутацією).
- Контекстна реклама. У цій моделі Ви платите за кліки по оголошеннях, які показуються користувачам відповідно до їх пошукових запитів або інтересів. Контекстна реклама дає можливість налаштувати точний таргетинг за різними параметрами (географічне положення, демографічні дані, поведінкові фактори) і контролювати рекламні витрати. Найпопулярніша платформа для цього типу реклами ― Google Ads.
- SMM (маркетинг у соціальних мережах). Створіть профілі Вашого магазину в популярних соціальних мережах, зокрема Instagram і YouTube, і регулярно публікуйте корисний і цікавий контент. Проводьте розіграші, запускайте таргетовану рекламу, відстежуйте реакцію користувачів і взаємодійте з ними.
- Email-маркетинг. Збирайте email-адреси Ваших відвідувачів через форму підписки і використовуйте розсилки для інформування про новинки, спеціальні пропозиції та корисні матеріали. Сегментуйте базу підписників за різними критеріями (інтереси, активність) і персоналізуйте листи для підвищення ефективності.
- Лідери думок. Знайдіть блогерів, впливових особистостей та експертів у вашій ніші, які мають активну та зацікавлену аудиторію. Запропонуйте їм протестувати ваші продукти, написати чесний огляд або провести спільний конкурс для їхніх підписників. Таке партнерство допоможе вам отримати якісний трафік на сайт, збільшити впізнаваність бренду та завоювати довіру потенційних клієнтів.