- Які бувають види ніш для онлайн-магазинів?
- Трендові
- Сезонні
- Видимі й невидимі
- Широкі та вузькі
- Геозалежні
- Що враховувати при виборі ніші для майбутнього інтернет-магазину?
- Як оцінити обрану нішу?
- Оцініть особисте ставлення
- Перевірте популярність
- Google Ads
- Google Trends
- Контекстна реклама
- Проведіть аналіз конкурентів
- Оцініть потенційні ризики
- Проаналізуйте цільову аудиторію
- Протестуйте попит
- Запустіть рекламу в пошуку Google
- Опитайте потенційну аудиторію в соцмережах
- Створіть оголошення на OLX
- Пошукайте постачальників
- Якість продукції
- Ціни на товари
- Розташування складу
- Як дізнатися, що ніша не підходить для відкриття онлайн-магазину?
- Які ніші найпопулярніші в Україні 2025 року?
Відкриття інтернет-магазину – приваблива перспектива для багатьох підприємців-початківців. Порівняно з традиційною роздрібною торгівлею, онлайн-формат вимагає менших вкладень на старті та має непогані перспективи для масштабування бізнесу.
При цьому, статистика невблаганна – понад 60% онлайн-магазинів закриваються протягом перших 6-12 місяців після запуску. Одна з головних причин такого сумного результату – неправильний вибір ніші для інтернет-магазину. Адже саме від цього рішення залежить, чи вдасться Вам залучити достатню кількість покупців, витримати боротьбу з конкурентами і в підсумку залишитися в плюсі.
Вибір відповідної тематики при створенні бізнесу – одночасно відповідальний і важкий крок. З одного боку, Ви повинні знайти такий товар, який користується популярністю у споживачів. З іншого – Вам самим має бути цікава ця сфера, адже успіх будь-якої справи безпосередньо пов’язаний з особистою зацікавленістю засновника. То як правильно обрати нішу для онлайн-магазину?
Які бувають види ніш для онлайн-магазинів?
Ринкова ніша – досить вузька сфера бізнесу, орієнтована на специфічну групу споживачів. Від вибору ніші для онлайн-магазину залежить те, наскільки рентабельними будуть інвестиції і чи вдасться окупити витрати на створення і просування бізнесу.
В ідеалі в тематиці має бути достатній попит від потенційних клієнтів, а конкуренція – не надто великою, щоб трафік з реклами коштував недорого. Далі розберемося з тим, які ніші бувають і від чого це залежить.
Трендові
Це свого роду “золота жила” для інтернет-магазинів, які прагнуть заробити на хвилі популярності певних продуктів. Тут ідеться про речі, які наразі перебувають на піку моди.
Яскравий приклад – іграшки-антистрес. Ці невеликі й недорогі вироби з різними механізмами буквально захопили світ і стали обов’язковим атрибутом для дітей і дорослих.
Однак слід розуміти, що популярність тут часто має тимчасовий характер. Згадайте, як у 2017 увесь світ божеволів від спінерів, а потім на зміну їм прийшли слайми, поп-іти, сімпл-дімпли і сквіші:
Продавцям, які вирішили орієнтуватися на тренд, доведеться діяти максимально спритно. Адже якщо не встигнути вчасно зреагувати на їхню зміну і скоригувати асортимент, можна відразу розгубити всіх клієнтів. І не можна забувати про конкурентів, охочих урвати свій шматок пирога.
Як же успішно тут працювати? Один з оптимальних способів – спробувати передбачити популярність того чи іншого товару ще до того, як він стане мейнстримом. Для цього потрібно на регулярній основі аналізувати західний або китайський ринок і виявляти продукцію з динамічно зростаючим попитом.
Сезонні
Це товарна категорія, інтерес до якої суттєво різниться залежно від пори року. Наприклад, восени та взимку люди активно шукають теплий одяг. А з приходом літа на перший план виходять купальники, сонцезахисні окуляри, надувні матраци та парасольки від сонця.
Якщо підприємець обрав таку нішу, він має ставитися до сезону з максимальною відповідальністю. Адже якщо в його розпал товару продається дуже багато, то в інший час на нього може не надійти жодного замовлення. Плануючи сезонний бізнес, важливо переконатися, що отриманий у пікові місяці прибуток зможе компенсувати довгі періоди затишшя.
Однак для підприємців-початківців, які тільки освоюють електронну комерцію, краще віддавати перевагу сферам без яскраво вираженої сезонності. Тут є стабільний приплив клієнтів протягом усього року, що дає змогу вибудувати більш передбачуваний бізнес. Сюди можна віднести, наприклад, побутову хімію, косметику та багато іншого.
Утім, є й альтернатива для тих, хто хоче розвиватися в сезонних напрямках, але при цьому не залежати від примх погоди. Можна вибрати кілька напрямків, цікавих людям у різні пори року, і грамотно чергувати їх.
Хорошим прикладом тут може послужити рибальський інтернет-магазин. Пропонуючи снасті та підгодовування як для літнього, так і для зимового лову, його власник зможе отримувати замовлення протягом усього року, просто акцентуючи увагу клієнта на актуальних на даний момент категоріях.
Видимі й невидимі
Багато новачків насамперед звертають увагу на так звані “видимі” ніші. Це товари, які постійно оточують нас у повсякденному житті і регулярно використовуються більшістю людей. Одяг, посуд, меблі, аксесуари – всі ці категорії здаються очевидними для старту бізнесу.
Однак у таких товарів є один суттєвий недолік – висока конкуренція. Оскільки вони користуються широким попитом, їх уже реалізують безліч продавців, які борються за увагу потенційного замовника.
Набагато цікавіший варіант – звернути увагу на так звані “невидимі” ніші. Це ті речі, які непомітно присутні в нашому житті, але при цьому не є предметом щоденного використання для більшості людей.
Сюди належать, наприклад, комплектуючі для кавоварок, плівка для МРТ, запчастини для навантажувачів, торговельне обладнання. Основна їхня особливість – вузька і специфічна цільова аудиторія. Усі ці речі мають цінність для обмеженого кола людей, часто пов’язаних із певною професійною діяльністю. Тому вони не приваблюють масового покупця.
Однак, тут набагато нижча конкуренція, що дає можливість швидше заявити про себе та завоювати лояльність аудиторії. Також люди, зацікавлені в “невидимках”, часто згодні заплатити більше, оскільки від такої продукції та її якості може залежати прибуток їхнього підприємства та особистий професійний успіх.
Широкі та вузькі
Приклад широкої ніші – магазин сантехніки. Він може продавати все – від пластикових труб для поливу, до раковин і унітазів. Таким чином, можна охопити максимально широку аудиторію і отримувати на сайт великий обсяг трафіку з різних джерел.
Однак, такі сфери приваблюють безліч гравців, тому конкуренція тут зазвичай зашкалює. Щоб виділитися на тлі інших магазинів, знадобляться значні вкладення в просування і рекламу. Крім того, з додаванням дедалі більшої кількості товарних категорій, стає дедалі складніше підтримувати гідний рівень експертизи за кожним окремим напрямком.
Вузькі тематики, навпаки, фокусуються на окремих товарних категоріях. Наприклад, вузькоспеціалізованим можна назвати ресурс, який займається виключно електронними книгами. ЦА в цьому разі буде набагато меншою, але зате можна відбудуватися від конкурентів за рахунок експертності в обраній тематиці (наприклад, встановлювати нову прошивку на куплену книжку або самостійно завозити ексклюзивні чохли з Китаю).
Розвиток у другому варіанті вимагатиме від Вас глибокої експертності та знання ринку. Вам доведеться докласти чимало зусиль, щоб знайти своїх клієнтів і вибудувати з ними довірчі відносини. Зате в нагороду Ви отримаєте відданих замовників, на довгий час вперед. Ба більше, тут набагато простіше посісти лідерські позиції й успішно конкурувати навіть із великими гравцями.
Геозалежні
До геозалежних сфер належать такі, в яких радіус доставки або встановлення тісно пов’язаний з певним регіоном. Наприклад, сюди можна віднести інтернет-магазин, що спеціалізується на продажі та встановленні стаціонарних мангалів у Київській області.
Незважаючи на затребуваність таких послуг, сервіс буде обмежений рамками одного регіону – адже установники фізично не зможуть виїжджати на замовлення по всій країні. Водночас, онлайн-магазин електроінструменту може працювати по всій території України.
Якщо Ви зважилися на роботу в геозалежній ніші, ретельно проаналізуйте її та оцініть реальний потенціал:
- Вивчіть попит у цільовому регіоні. Чи є у людей реальна потреба в тому, що Ви пропонуєте? Чи згодні вони платити за це гроші?
- Оцініть конкурентне середовище. Можливо, в обраній Вами ніші вже існує безліч інших компаній, а клієнтів – “кіт наплакав”. У таких умовах новачкові буде складно завоювати свою частку і вийти на прибуток.
- Перспектива масштабування. Навіть якщо на старті Ви плануєте обмежитися одним містом або регіоном, завжди думайте про перспективи. Чи є сенс надалі виходити на національний рівень? Чи можна адаптувати Вашу бізнес-модель для роботи в інших країнах?
Геонезалежні ніші в цьому плані надають значно більше свободи. Ви зможете нарощувати клієнтську базу і збільшувати прибуток за рахунок людей з різних куточків країни або навіть з-за кордону.
Що враховувати при виборі ніші для майбутнього інтернет-магазину?
Якщо вибрати нішу для відкриття інтернет-магазину суто з міркувань особистої зацікавленості в тематиці, це може сумно закінчитися в підсумку. Тому обов’язково звертайте увагу на такі моменти:
- Вартість продукції. Оптимальний діапазон – від $20 до $100. Цей сегмент досить просто продавати, оскільки покупці думають не довго перед тим, як прийняти рішення. Продавець у свою чергу отримує гідний прибуток. Занадто дешеві предмети потрібно буде продавати у величезних кількостях лише для покриття витрат на операційну діяльність і рекламу. А дорожчі зазвичай складно продавати, адже потрібно буде боротися із запереченнями покупця. Тут уже важлива експертність продавця та індивідуальний підхід до кожного клієнта.
- Маржинальність. Це різниця між вартістю закупівлі та валовим доходом з продажу. Можна робити ставку на великий обсяг продажів з невеликою маржею (гарним прикладом будуть канцтовари), або, навпаки, продавати дорогі речі з високою маржинальністю, але набагато рідше (ювелірні вироби, електроніка тощо).
- Габарити і вага продукції. Компактні, легкі речі простіше зберігати і доставляти замовникам. В ідеалі, предмет повинен поміщатися в невелику коробку (1-2 кг об’ємної ваги за стандартами “Нової Пошти”). Для продажу громіздких і важких товарних позицій потрібен окремий склад. Також необхідна наявність машини у кур’єра для транспортування до відділення поштового оператора.
- Крихкість. Віддавайте перевагу тому, що складно пошкодити під час перевезення. Продаж умовного посуду або люстри створить велику кількість проблем з доставкою та поверненнями. Оптимальні такі товари, які легко можна доставляти звичайною поштою або кур’єрською службою.
- Тривалість угоди. В ідеалі повний цикл від замовлення до отримання оплати має займати менше 2 тижнів. Для ніш із довготривалим обігом коштів (складне обладнання, меблі на замовлення) потрібна наявність солідного стартового капіталу для покриття витрат у період очікування оплати.
- Імовірність повторних продажів. Якщо у Вашій сфері повторні покупки – не рідкість, Ви зможете заощадити значну частину бюджету на залучення нових замовників. В іншому випадку доведеться постійно вкладати кошти в просування.
- Складність порівняння цін. Покупці легко можуть порівняти вартість популярних товарів у різних магазинах. Тому дорого продавати електроніку, побутову техніку, електроінструмент популярних марок, найімовірніше, не вийде. А ось продавати з великою націнкою унікальні, рідкісні речі або взагалі вироби ручної роботи простіше, адже повноцінно порівняти їх з пропозицією конкурентів практично неможливо.
- Потенціал для зростання. Подумайте, як можна розвивати бізнес у майбутньому. За рахунок чого можна розширити асортимент, охоплення ЦА, наростити обсяги продажів. Можливо, тематика занадто вузька і буде тільки втрачати потенціал із часом.
- Рівень конкуренції. Конкуренти є скрізь, головне – мати можливість ефективно з ними змагатися і перемагати. Наприклад, у побутовій техніці домінують “Алло”, “Фокстрот” і “Comfy”. Конкурувати з ними буде дуже складно, адже вони виділяють на рекламу космічні бюджети. Тому простіше стартувати у вужчій ніші, де змагатимуться з Вами невеликі онлайн-магазини без розкрученого бренду.
Як оцінити обрану нішу?
Після того, як Ви відібрали кілька перспективних варіантів, потрібно прогнати їх через низку критеріїв, про які ми поговоримо далі. Якщо тематика відповідає тому чи іншому критерію, поставте їй 1 бал. Ніша, яка набрала максимум балів і буде найкращим вибором.
Оцініть особисте ставлення
Бізнес – це марафон, а не спринт. Обрана сфера буде Вашою постійною роботою місяць за місяцем. Якщо вона не викликає позитивних емоцій, то втома і розчарування неминучі, якою б потенційно прибутковою не була ніша.
Уявіть, Ви відкрили онлайн-магазин обладнання для встановлення сонячних панелей. Але Ви зовсім не розбираєтеся в техніці, і взагалі Ви в школі були гуманітарієм. Клієнти потребують консультації, на їхнє залучення витрачено гроші, а Ви не можете, а головне – не хочете їм допомагати.
Крім банальної рутини, доведеться вкладати величезну кількість сил та енергії в просування. Чи вистачить Вашого запалу і мотивації, якщо справа не до душі? Тут, найімовірніше, опустяться руки і пропаде бажання розвиватися в обраному напрямку.
Добре, якщо ніша перегукується із захопленнями та інтересами. Коли бізнес у радість, простіше переносити тимчасові труднощі та цілеспрямовано йти до успіху. Ви зможете стати експертом у темі, дати цінні поради та лайфхаки покупцям щодо використання товару.
Перевірте популярність
Навіть якщо Вам здається, що обраний товар користуватиметься величезною популярністю, не можна покладатися на власну інтуїцію. Щоб перевірити, чи так це насправді, скористайтеся спеціальними інструментами.
Google Ads
Це один із найшвидших і найдостовірніших методів оцінки попиту. Вам знадобиться вбудований інструмент “Планувальник ключових слів”. Введіть у пошуковий рядок планувальника основні ключові фрази, пов’язані з тематикою у форматі “купити [назва предмета]”, і система видасть статистику за кількістю запитів за останній місяць.
Якщо дані відсутні, або ключове слово шукають лише кілька десятків людей на місяць по всій країні, це не найкращий сигнал для відкриття бізнесу. Принаймні, через контекстну рекламу цей товар продати буде складно. А ось якщо частотність перевищує 10000 запитів на місяць – це свідчить про надто високий попит, а отже, конкуренція буде вельми високою.
Google Trends
А ось глибший аналіз динаміки популярності допоможе зробити безкоштовний інструмент Google Trends. Введіть у пошуковий рядок сервісу підібрані заздалегідь ключові слова, і він покаже, зростає чи падає інтерес у користувачів до теми. Також можна порівняти ключові фрази з різних тематик між собою, щоб зрозуміти, де попит стабільний, а де він падає.
Крім того, Google Trends може допомогти в оцінці сезонності. Якщо на графіку рік від року інтерес до теми падає в одному і тому ж місяці, а потім знову зростає – значить ніша сезонна і це потрібно буде враховувати під час роботи з нею.
Контекстна реклама
Оцінити затребуваність того чи іншого товару допоможуть і самі пошукові системи. Просто введіть у Google релевантний нішевий запит, наприклад, “купити олійну пастель у Києві”. Подивіться, скільки оголошень контекстної реклами з’являється над пошуковою видачею і під нею. Чим більше рекламодавців, тим вища конкуренція.
Якщо в процесі дослідження Ви виявили, що рекламодавців мало, це може свідчити як про відсутність платоспроможного попиту, так і про поки що не зайняту іншими гравцями нішу. Щоб зробити точніші висновки, найпростіше опитати представників майбутньої ЦА.
За високого рівня попиту продумайте свої конкурентні переваги. За рахунок чого зможете виділитися. Можливо, за рахунок низької вартості, або асортименту? А може, зможете запропонувати більш якісний сервіс і швидку доставку? Складіть список майбутніх УТП. Якщо не можете самі їх придумати – підгляньте в оголошеннях у конкурентів.
Проведіть аналіз конкурентів
Це дасть змогу багато чого зрозуміти про тих, з ким доведеться боротися за покупця. У чому їхні сильні та слабкі сторони, за рахунок чого їх можна перевершити? Отже, з чого почати аналіз:
- Визначте ключових конкурентів. Введіть у пошуковий рядок Google основні запити за потрібною тематикою і подивіться, які сайти перебувають у ТОП-10 видачі. Зверніть увагу і на контекстну рекламу – активність у цьому каналі може багато чого сказати про бюджети і джерела трафіку.
- Уважно вивчіть сайти конкуруючих компаній. Проаналізуйте ціни, асортимент, оцініть зручність використання веб-ресурсу, якість фотографій і описів, варіанти та умови доставки, можливість самовивозу, роботу служби підтримки. Ці параметри безпосередньо впливають на довіру відвідувачів і кількість конверсій.
- Ознайомтеся з реальними відгуками. Їх можна знайти на самому сайті, на зовнішніх ресурсах на кшталт Hotline.ua, у соцмережах або на форумах. Відгуки допоможуть виявити основні претензії споживачів і зрозуміти, за рахунок чого Ви можете виділитися на тлі інших.
- Зберіть усі отримані дані в єдину таблицю. Це дасть змогу наочно побачити, хто пропонує найкращі умови, а отже – який рекламодавець найбільш серйозний суперник. Водночас, Ви зможете знайти для себе явні точки зростання, якими зможете скористатися.
- На основі аналізу складіть власний план дій. Продумайте, завдяки чому зможете залучити й утримати клієнтів – широкий або унікальний асортимент, вигідна вартість, регулярні акції, швидша доставка, зручні способи оплати, програма лояльності, консультації фахівця або щось іще.
Оцініть потенційні ризики
Навіть найпродуманіший бізнес-план не застрахований від впливу зовнішніх факторів і форс-мажорів. Тому ще на етапі підготовки до відкриття складіть список загроз і підготуйте варіанти реагування на них.
Ось лише деякі типові проблеми, з якими можна зіткнутися:
- Обсяг продажів нижчий за запланований. Якщо він не покриває витрати, можливо, доведеться шукати інші джерела трафіку, тестувати різні канали. На це потрібно передбачити окремий бюджет.
- Частина продукції може зіпсуватися. Таке можливо як із товарами для тварин або продуктами харчування, так і з будматеріалами – розчинами, сумішами тощо. У таких тематиках важливо не закуповувати великі партії доти, доки не налагоджено стабільні канали збуту.
- Поява нового гравця на ринку. Якщо раптово з’явиться конкурент, який продаватиме ті самі товари за нижчою ціною, бізнес може раптово втратити рентабельність. У такій ситуації можна відбудуватися від суперника за рахунок унікального товару з додатковими характеристиками. При закупівлі великих партій, виробник може певним чином унікалізувати продукт під Ваше конкретне завдання.
Пам’ятайте, що уникнути абсолютно всіх ризиків неможливо. Але що краще Ви підготуєтесь, то менша ймовірність, що незаплановані події виб’ють із колії та завадять розвитку.
Проаналізуйте цільову аудиторію
Для майбутнього успіху в підприємницькій діяльності важливо мати уявлення, хто Ваш потенційний покупець, які його потреби, інтереси та очікування. Отже, як скласти портрет клієнта?
Враховуйте під час аналізу такі характеристики:
- Демографія. Визначте стать, вік, сімейний стан, рівень доходу, освіту, професію, регіон проживання.
- Потреби та цілі. Поставте собі запитання – яку проблему вирішує продукція, яку потребу закриває? Можливо, прагнення заощадити час, отримати емоції, підкреслити статус, спростити побут, поліпшити здоров’я тощо. Розуміння справжніх мотивів покупки допоможе сформулювати правильну торгову пропозицію.
- Процес вибору. Проаналізуйте, як покупець приймає рішення про замовлення. Які чинники для нього відіграють найсерйознішу роль – бренд, технічні характеристики, дизайн, термін доставки або ціна? На які параметри він звертає увагу насамперед, а які другорядні? Відштовхуючись від цих даних, Ви зможете розставити правильні акценти в описі товарів, під час оформлення Landing Page, а також під час складання текстів оголошень.
- Цінності та інтереси. Чим захоплюється ЦА, як проводить вільний час, які книги читає, на яких ресурсах шукає інформацію за тематикою? Ці відомості підкажуть ефективні канали просування і формати комунікації з аудиторією.
- Побоювання і заперечення. Які страхи і сумніви можуть зупинити людину від замовлення – недовіра до якості, боязнь переплатити, складність повернення? Складіть список типових заперечень і підготуйте переконливі відповіді. Цю інформацію можна подати на сайті в блоці “Питання-відповідь”.
Важливо! В онлайн-магазина часто буває кілька цільових аудиторій. Якщо Ви продаєте продукцію для художників, покупці можуть ділитися на батьків, чиї діти хочуть навчатися малювання, і професіоналів у сфері. У кожного свої особливості поведінки та прийняття рішень, які доведеться враховувати.
Протестуйте попит
Одна справа – бачити хороші цифри в теорії, спираючись на статистику пошукових запитів і аналіз конкурентів. Зовсім інша – мати “живий” відгук від людей, готових дістати гроші з гаманця. На щастя для підприємців-початківців є ефективні та не надто витратні способи перевірити реальний попит на продукцію.
Запустіть рекламу в пошуку Google
Трафік на першому етапі можна спрямувати на простий односторінковий сайт (лендінг). Зробити його можна на будь-якому конструкторі, наприклад, на Wix. Щоб зрозуміти попит, стартового рекламного бюджету має вистачити для отримання мінімум 30-50 кліків.
Далі відстежте ключові показники – кількість людей, які перейшли на сайт, відсоток заявок або здійснених покупок, яка вартість залучення одного відвідувача. Отримані дані допоможуть розрахувати потенційну окупність і рентабельність майбутнього онлайн-магазину.
Опитайте потенційну аудиторію в соцмережах
Знайдіть у соцмережах спільноти та групи, де спілкується потенційна ЦА. Створіть опитування або почніть дискусію, запитайте людей про їхній досвід використання обраної продукції, про очікування та побажання, про готовність купити товари тієї чи іншої торгової марки.
Не позиціонуйте себе як продавця, інакше відповіді будуть необ’єктивними. Краще уявіть себе звичайним користувачем або журналістом, який бажає написати оглядову статтю. Так Ви отримаєте чесні інсайти про реальні проблеми і тригери майбутніх покупців.
Створіть оголошення на OLX
Додайте оголошення про продаж на популярних дошках на кшталт OLX. Ці майданчики дозволяють безкоштовно або за символічну плату протестувати попит, не створюючи повноцінний сайт.
Додайте якісні фото і докладний опис до оголошення, вкажіть конкурентну ціну. Аналізуйте кількість людей, які переглядають оголошення, скільки з них телефонує або пише в чат. Якщо з якихось причин Ви не готові реально продавати товар тим, хто відгукнувся, досить сказати, що він уже проданий або закінчився.
Пошукайте постачальників
Надійні постачальники – фундамент стабільної роботи будь-якого інтернет-магазину. Від них залежить вибір і якість продукції, швидкість доставки і, зрештою, лояльність аудиторії та репутація бренду. Тому до вибору тут варто підходити особливо ретельно. Оцінюйте такі моменти.
Якість продукції
Якщо товар буде неякісним або часто ламатиметься, це неминуче призведе до повернень, негативних відгуків і відтоку замовників. В ідеалі варто співпрацювати безпосередньо з виробником або офіційним дистриб’ютором.
Такі постачальники дорожать репутацією, надають сертифікати якості та беруть на себе зобов’язання з гарантійного обслуговування. Також вони часто пропонують найбільш вигідні ціни (без націнки посередників).
Якщо прямі контракти з виробниками з якихось причин неможливі, не соромтеся вимагати від постачальників підтвердження якості продукції. Запитайте необхідні сертифікати, уточніть гарантійний термін, порядок обміну та повернення бракованих виробів. Якщо потрібно, замовте зразки продукції, щоб особисто переконатися в їхній надійності.
Ціни на товари
На перший погляд може здатися – чим нижчі закупівельні ціни, тим краще. Але не поспішайте гнатися за найдешевшими пропозиціями. Занижена вартість може бути ознакою такої ж низької якості, “сірого” імпорту або просто недобросовісності продавця.
При розрахунку рентабельності закупівлі не забудьте врахувати додаткові витрати – на доставку, зберігання, передпродажну підготовку. Логістика – взагалі окрема велика тема для обговорення з потенційним партнером.
Розташування складу
Ідеально, якщо постачальник знаходиться у Вашому місті або області. Це дасть змогу економити на транспортних витратах і оперативно поповнювати запаси. Але навіть якщо продавець територіально віддалений, дізнайтеся, які в нього умови з доставки – які тарифи і терміни відправлення, хто несе відповідальність за збереження вантажів у дорозі.
Під час старту бізнесу розгляньте можливість працювати за дропшипінгом. Суть цієї схеми в тому, що Ви додаєте продукцію на сайт, приймаєте замовлення й оплату, але сам товар зі складу відправляє постачальник. Ваш дохід – різниця між роздрібною та оптовою ціною. Плюс дропшиппінгу в тому, що немає необхідності витрачатися на закупівлю і зберігання великих партій, організовувати логістику. Серед мінусів – менша маржинальність і відсутність контролю за процесом доставки.
Як дізнатися, що ніша не підходить для відкриття онлайн-магазину?
- Високий рівень конкуренції. У такому разі новачкові буде складно завоювати свою частку ринку в “акул” бізнесу, які його поділили. Єдиний вихід – знайти унікальну перевагу, що допомагає відбудуватися від конкурентів. Якщо такої переваги немає, є сенс пошукати іншу сферу.
- Занадто вузька тематика. Орієнтація на невелику ЦА ускладнює пошук клієнтів і обмежує потенціал розвитку. У деяких випадках може допомогти невелике розширення асортименту за рахунок суміжних і супутніх товарів.
- Обраний товар не актуальний. Якщо під час вибору ніші для майбутнього онлайн-магазину після проведених тестів Ви помітили, що попит на продукцію не є актуальним, краще одразу відмовитися від створення сайту і вливань у просування.
- Нестача ЦА. Таке буває при роботі на обмеженій території. Найімовірніше, причина в тому, що на етапі визначення напрямку для бізнесу Ви мало уваги приділили аналізу. Виправити ситуацію допоможуть масштабування і вихід на нові регіони, де є потрібна ЦА. Якщо ж це неможливо, варто задуматися про зміну спеціалізації.
- Відсутній інтерес до ніші. Це головна ознака того, що вибір зроблено неправильно. Якщо Вам нецікаво розбиратися в особливостях своєї ж продукції, Ви не готові заглиблюватися в потреби замовників і причини, що спонукають їх до замовлення – розвиватися буде складно і недоцільно.
Які ніші найпопулярніші в Україні 2025 року?
Незважаючи на стрімкий розвиток технологій і зміни в уподобаннях споживачів, окремі популярні ніші в електронній комерції залишаються незмінними з року в рік. Станом на 2025 рік в Україні лідерство утримуватимуть такі напрямки:
- Одяг та взуття. Незважаючи на конкуренцію і постійний приплив новачків, експерти одностайні в думці, що інтернет-магазини одягу довго займатимуть топові позиції. Щоб успішно тут закріпитися, доведеться робити ставку на унікальність, адже конкурувати з гігантами на кшталт Lamoda, ANSWEAR і Leboutique непросто.
- Смартфони та гаджети. Українські споживачі виявляють стабільний інтерес до цієї категорії. Головний виклик для продавців – завоювати довіру, адже люди побоюються купувати дорогі пристрої без попереднього тесту. Зараз у цій боротьбі змагаються великі ритейлери – Цитрус, MOYO, iStore і Allo.
- Товари для дітей. Вони належать до категорії емоційних покупок – батьки витрачають на своїх чад значно більше, ніж на себе. Крім того, якщо дорослим оновлення гардероба потрібне раз на кілька сезонів, то дітям, з огляду на швидкість їхнього зростання, потрібен новий одяг і взуття набагато частіше. Лідируючі позиції в цьому сегменті у нас займають Mother care і LCWaikiki.
- Косметика та парфумерія. Основна ЦА тут – жінки, готові платити чималі суми за продукцію відомих брендів. На відміну від багатьох інших ніш, у цій категорії популярні не маловідомі марки, а перевірені бренди. Безумовний лідер в інтернет-просторі – маркетплейс MAKEUP. Новачкам домогтися успіху в цій ніші буде складно. Але завжди можна знайти свою вузьку спеціалізацію – наприклад, продавати косметику ручної роботи.
- Автозапчастини. Складний напрямок для бізнесів-початківців. Тут доведеться конкурувати з великими магазинами, що мають багатий досвід і хорошу репутацію, на кшталт AutoBaza. Плюс, через високу собівартість товарів знадобляться значні інвестиції на старті.