Кожен сезон по-своєму впливає на розвиток торгівлі та сфери послуг. Незалежно від того сезонний бізнес чи ні споживачі показують різну реакцію в залежності від сезону.
Яскравим прикладом є спостереження провідних маркетологів, які довели найбільшу активність клієнтів в останній квартал на рік. У жовтні, листопаді та грудні продажі підвищуються до 40%. Ці дані доводять наскільки змінюється настрій клієнтів.
Для того, щоб досягти високих продажів в будь-який час року, важливо розуміти та реально оцінювати сезонність попиту. Тільки в цьому випадку можна грамотно скорегувати витрата бюджету, стратегію просування та комунікації в той чи інший сезон, або свято.
Що таке сезонність попиту в бізнесі?
Сезонність попиту в бізнесі є однією з найважливіших аналітичних величин. Завдяки аналітиці провідних маркетологів, виявлено ряд схем змін поведінки споживачів щодо того чи іншого товару, або послуги. Клієнти показують свою зацікавленість сайтом і продуктами на ньому в залежності від пори року.
Сезонність попиту виражається зміною трафіку сайту. Активність споживачів зростає або знижується в залежності від того, який настає сезон або якщо наближається те або інше свято.
Як правило, схеми та зміни сезонності попиту є постійними, оскільки зафіксовані в результаті тривалих спостережень. Збільшення доходу і загальний розвиток бізнесу залежить від визначення сезонності попиту.
Причини виникнення сезонності попиту на товари та послуги
Незалежно від сфери бізнесу, змінюється відвідуваність сайту, попиту на пропонований товар або послуги і прибуток компанії.
Основні причини сезонності попиту на товари:
- Пори року. Залежно від зміни погодних умов змінюється і попит на продукцію. У зимовий період більше затребувана певна товарна група – пуховики, ялинки, шапки і т.д. Влітку ж збільшуються продажі зовсім іншої продукції. Таким чином в зимовий період немає попиту на купальники та шорти, а в літній – на лижі та ковзани;
- Святкові дні. Особливим попитом на різні види товарів спостерігається перед важливими святами та датами. Наприклад, перед Новим роком або святом 8-го березня спостерігається зліт продажів на абсолютно всі категорії товарів. А ось напередодні дня знань попит мають канцелярські товари та шкільна форма;
- Бізнес-активність протягом року. Існують і періоди, коли попит на товари падає. Такі моменти спостерігаються в період канікул або відпусток. Варто відзначити, що в цей час зростає попит на товари для відпочинку;
- Фінансування бюджетних програм. У державних організаціях і великих приватних компаніях в кінці кварталу зазвичай виникає необхідність освоїти кошти, виділені на закупівлю необхідної продукції. А на початку періоду попит навпаки падає – бюджет ще не розподілений;
- Світові події. Це не свята, але вони теж впливають на попит тих чи інших товарів. До таких подій можна віднести проведення чемпіонату світу з футболу або вручення премії Оскар.
Увага! При обліку всіх видів сезонності попиту і його впливу на бізнес, можна вибудувати грамотну стратегію просування, яка буде гарантувати збільшення доходів незалежно від сезону або подій світового масштабу.
Які бувають види сезонності?
Існує три основних види сезонності. Відмінність їх визначається в залежності від інтенсивності спаду продажів. Сезонність буває:
- Помірна. Зміни, які стосуються бізнесу у сфері продажу товарів повсякденного попиту. Максимальний спад попиту досягає 10-20%, що особливо не впливає на прибуток компанії;
- Яскрава. Стосується товарів сезонного попиту. Досягається спад в 30-40%. Це можуть бути літні або зимові товари;
- Жорстка. До неї схильні товари, які потрібні виключно в певний період. Яскравий приклад – це ялинкові іграшки. Попит падає на 50-100%.
Варто врахувати! При правильному визначенні сезонності пошукового запиту, є можливість побудови грамотної стратегії просування сайту, яка приведе компанію до розвитку і підвищенню прибутку. Тому дуже важливо враховувати сезонність попиту.
Як перевірити сезонність попиту?
Для того, щоб визначити стратегію просування сайту, необхідно проводити аналіз сезонного попиту на послуги та товари. Існує кілька сервісів, які допомагають точно перевірити сезонність попиту. Кожен з них має свої особливості.
Google Trends
Використовувати цей сервіс легко навіть не професіоналові. Досить прості в розумінні показники точно вказують на всі сезонні зміни попиту на товари у потенційних клієнтів.
Google Trends показує дані у вигляді зрозумілого графіка, в якому нижня точка – це мінімум попиту, а верхня – максимум.
Головною відмінною рисою сервісу є можливість відстежувати до п’яти запитів з урахуванням регіонального та територіального розташування. Крім цього сервіс демонструє статистику по запитам за 16 років.
Завдання ключових слів
Сервіс Keyword Planner має функціонал, який дозволяє відстежити статистику по пошуковим запитам в точних географічних координатах (можна відстежувати кореляцію попиту по певній галузі, адміністративного центру або місту).
Для початку роботи необхідно зайти в рекламний кабінет і вказати «Інструменти та налаштування»:
Дані за запитами доступні за період, який обраний вручну. При цьому максимальний період не повинен перевищувати проміжок в 4 роки.
Програма Key Collector
Використовуючи поширений сервіс для семантичного проєктування Ви також можете відстежувати сезонні тенденції з потрібних ключовими словами.
Key Collector дає можливість побудувати графік частотності за минулі періоди, і на їх підставі зробити прогноз. Щоб отримати дані розширеної статистики, потрібно виділити запит в таблиці і перейти в «Додаткову статистику» на панелі внизу екрана:
Як використовувати вплив сезонності на попит?
Для того, щоб бізнес не страждав від впливу сезонності на попит необхідно використовувати її на благо. Для цього необхідно:
- Розширте пропонований асортимент. Якщо Ваша продукція розрахована тільки на певний сезон, спробуйте розширити асортимент і запропонувати споживачам товари, попит на які не залежить від сезонності. Якщо у Вас магазин спортивних товарів, і головний напрямок – продаж гірських лиж і ковзанів, варто додати товари для літніх видів спорту – купальники, м’ячі і так далі;
- Розширте ЦА. Для цього можна піти як по шляху розширення асортименту за рахунок суміжної продукції, схожою на ту, яку Ви продаєте, так і залучати аудиторію внаслідок пропозицій в більш дорогому або більш дешевому ціновому сегменті;
- Взаємодійте з клієнтами. Дуже важливо не просто аналізувати і знати свою цільову аудиторію, а й постійно взаємодіяти з нею. З таким підходом Ви зможете запропонувати клієнту знижку на день народження або річницю. Також простіше буде відправити покупцеві вигідну пропозицію ще перед початком сезону. Якщо товар все одно буде потрібен через певний час – можна купити його заздалегідь за вигідною ціною;
- Знижки та акції. Індивідуальні бонуси та спеціальні пропозиції здатні мотивувати клієнта на покупку навіть не в сезон. Це мотивує покупців відстежувати Ваші пропозиції та чекати розпродажі в будь-який час. В такому випадку можна продавати навіть шуби влітку або купальники взимку.
Порада! Якщо використовувати всі перераховані маніпуляції, можна не тільки зберегти бізнес і примножити прибуток незалежно від сезону, але і завоювати лояльність постійних клієнтів, які в свою чергу призведуть нових.